I am blessed, every day of my life, I am blessed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu I am blessed, every day of my life, I am blessed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu

I am blessed, every day of my life, I am blessed

Door: Anne van Elteren

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Oeps, weer een tijdje geleden maar er gebeurt hier ook zo veel. Nog maar 1,5 dag hier en dan zit ik weer in het vliegtuig naar Nederland. Dit zal daarom ook mijn laatste blog zijn.

Allereerst vertel ik nog even over mijn laatste stagedag. Dat was met Pasen. Ze hadden een Paasviering. Iedereen mocht iets lekker meenemen en dat werd als buffet klaargezet. Eerst werd het Bijbelverhaal voorgelezen en hierna gingen we proosten met kinder-rode-wijn (beetje hetzelfde als kinderchampagne, maar dan rode wijn!). Het was een hele gezellige dag. Ik heb ieder kind een potlood gegeven met nog een persoonlijk berichtje erop. Ook mijn mentor heb ik bedankt met natuurlijk een dikke brasa en een persoonlijke kaart met nog een cadeautje. Wat een leuke vrouw was dat en het meest speciaal vind ik van haar dat zij nog steeds wil leren. Ze zegt altijd ‘iedere dag leer ik bij, van mezelf, van de omgeving en van de kinderen.’ Wauw mooi gezegd! Evelyn en ik hebben ook nog wat gegeven aan de directrice want wat een fijne stageschool hadden wij! We voelde ons vanaf het begin al heel erg welkom. Een hoofdstuk om af te sluiten en de vakantie in te gaan. Vond ik het jammer? Ja, heel erg. Wat heb ik geleerd van mijn stage hier en wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan.

In het Paasweekend zijn we naar Ralleighvallen en Voltzberg geweest. 4 dagen zijn we weggeweest, waarvan 2 dagen reizen was. Eerst met de bus door bauxietwegen en daarna nog met de boot. Uiteindelijk kwam je uit op een mooi gebied met veel stroomversnellingen. De eerste dag daar gingen we door het bos lopen en kwamen we uit bij de Moedervallen. De tweede dag gingen we de Voltzberg beklimmen. Het was een lange wandeling door de jungle er naartoe en aan het einde moest je pal in de zon op een bijna loodrecht stuk naar boven klimmen om uiteindelijk de top te kunnen bereiken. Eenmaal daar had je een super mooi uitzicht. Wauw, we hebben even allemaal in stilte gezeten zodat we konden genieten van het uitzicht van de ‘long van de aarde’. Dit noemen ze zo, omdat mensen zo slecht omgaan met de natuur dat dit stuk van de wereld bijna voor heel de wereld voor lucht moet zorgen. We zaten ook namelijk in een natuurgebied, een gebied waar je niks aan mocht veranderen. De laatste dag keerde we weer terug naar Paramaribo, en was het feestje nog niet afgelopen. Wij hadden een enorm gezellige bus, leuke mensen, leuke muziek op, zingen en dansen maar! Ik kijk terug op een super leuk weekend.

12 april was het dan zo ver, Evelyn was jarig!! 11 april gingen we ’s avonds nog naar ’t Vat waar er nog volop muziek werd gedraaid van de Wandelmars (Avond4daagse) en later begon er een bandje. Super leuke muziek speelde zij, niet alleen van vroeger maar ook van nu en zelfs dancehall! Om 12 uur was het dan zo ver. Marlou had tegen de eigenaar gezegd dat we een jarige hadden en dit kwam goed van pas. De band stopte om 12 uur en vroeg of de jarige naar voor mocht komen! We hebben lang staan dansen en de verjaardag van Evelyn gevierd! Hierna zijn we nog uit geweest, het was een leuke avond! Nóg leuker was de verrassing de volgende morgen. Veronique, Marlou en ik stonden om 8 uur op om vervolgens ballonnen te blazen en slingers op te hangen. Iets voor 9 begon ik mijn Skype aan te zetten om met het gezin van Evelyn te skypen. We hadden een plan. Rond 9 uur klopte we op de deur van Evelyn en begonnen we uitbundig in haar kamer te zingen mét ouders en broertje van Evelyn op de Skype. Hoewel Evelyn nog in haar diepe slaap zat (oeps, sorry Evelyn haha!) vond ze het wel super leuk. Dit dag hebben we nog lekker taart gegeten, gekletst en zijn we met het hele huis gaan uiteten. Geslaagde verjaardag!

Ja en dan is het nu zo ver.. Bijna naar huis. Morgen is het mijn koffer inpakken en zaterdag zit ik alweer in het vliegtuig. Wat een leuk gegeven is. Ik heb hier gewoond met 9 andere mensen en heel toevallig zitten er 7 andere op dezelfde vlucht! Ik heb echt een super leuk huis gehad en dat heeft mijn tijd hier echt nóg leuker gemaakt. 10 meiden uit België en Nederland en we hebben het super leuk met elkaar gehad.

De titel van mijn laatste blog heb ik niet voor niets ‘I am blessed, every day of my life, I am blessed’ genoemd. Dit is een lied van Mr. Vegas dat mijn tijd hier goed weergeeft. Een lied dat hier vaak wordt gedraaid. Mijn besef is groot hoe goed ik het heb en ik voel me gelukkig dat ik dit mee heb mogen maken, dat ik dit heb ervaren. Vooral ook mijn stage, kinderen zijn zo puur en je kan super veel van ze leren. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal en dat verhaal wordt samen in een klas gestopt zodat ze hun verhaal kunnen verbreden met de kennis die ik ze kan geven. Samen leren wij een hoop van elkaar. Je hoeft niet veel te hebben om dit te voelen en ik ben blij dat ik dit heb ervaren. Je wordt er hier veel meer bewuster van. En ‘I am blessed’ dat ik iemand kan zijn die van Nederland naar Suriname kan komen om de leerlingen hier iets mee te kunnen geven van de wereld. Maar ook weer in Nederland. De wereld is wan bon (één boom) met someni wiwiri (zoveel bladeren).

I am blessed voor deze prachtige ervaringen hier, I am blessed dat ik kinderen les kan/mag geven, I am blessed dat ik gezond ben, I am blessed dat ik deze reis heb mogen maken, I am blessed voor zoveel leuke mensen om me heen.

I am blessed, mi lobi Sranang

• 23 April 2015 - 18:15

Marion:

Super dat je deze stage zo ervaren hebt! Een mooie tijd om op terug te kijken. Anne ik wens je een goede terugreis toe en hopelijk zie ik je weer snel! Dikke knuffel van mij

• 23 April 2015 - 22:40

Oma Nuiijten:

De tranen komen in mijn ogen bij het lezen van zoveel moois.
    Je bent echt een gezegend iemand om dit alles mee te mogen maken en je beseft het zo goed.
    Maar ook ik voel me zeer bevoorrecht met zo'n kleindochter.
    Kan niet wachten om je te knuffelen. Tot Zondag

• 24 April 2015 - 10:44

Paul :

Wauw anne, prachtig om te lezen. Je hebt mooie herinnering gemaakt en dingen geleerd die je je leven meedraagt en je waarschijnlijk gevormd hebben tot de mooie vrouw die jij bent. Super om te lezen hoe je naar dingen kijkt en je bewust bent van je 'blessings'. Toppie. Goede reis. Dikke kus van je trotse grote nepzus

• 24 April 2015 - 11:18

Ellis:

Hoi Anne,,

Mooi geschreven! Wat een geweldige ervaringen..!
    Goede terugreis.

• 24 April 2015 - 15:40

Mama:

Weer mooi geschreven Anne. Kan niet wachten om je weer te knuffelen zondag.
    Tot dan, hele fijne terugreis.