Daar zijn we dan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan!

Door: Anne van Elteren

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve mensen,

Ik ben heel aangekomen jawel! Het was een spannend begin van de reis, Marlou (reisgenootje) stond heel lang in de file en kon bijna niet meer op tijd komen op Schiphol. Uiteindelijk na een gehaast was dit gelukkig toch gelukt! Eenmaal in het vliegtuig dacht ik oh nee... wat een lange vlucht gaat dit worden! Maar dit viel super erg mee, omdat we met KLM reizen kregen we lekker veel eten en drinken en konden we zelf films kiezen die we graag wilde kijken. Toen we eenmaal aankwamen in Suriname zag je meteen de Surinaamse mentaliteit. We hebben ongeveer 1,5 uur moeten wachten voor we eindelijk binnen konden komen om onze koffers te pakken. Wanneer we bij de taxi aankwamen hadden wij een taxichauffeur dat de neef bleek te zijn van de voetballer Wijnaldum, hij liet de foto zien op zijn tablet toen Wijnaldum in Suriname was. Het was een enorm grappige rit, hij had veel humor en dat konden we wel gebruiken na zo'n lange reis. Uiteindelijk aangekomen bij ons huis waren we er moe, we kwamen ongeveer 8 uur aan (12 uur Nederlandse tijd). Onze huisbaas liet onze kamers zien. Wij hebben het echt goed getroffen. Airco op onze kamers, tweepersoonsbed, kast, bureau, een mooie woonkamer, een leuk terras. We delen dit huis met 10 andere, waarvan 3 uit België komen en 1 uit Nederland die er al zit vanaf november, de andere 3 komen maandag en donderdag (donderdag komt Veronique ook van onze school) Hierna konden we even een tour maken met de huisbaas die ons geld liet wisselen en even naar de supermarkt ging. Hij is 10 jaar reisgids geweest dus weet veel af van Suriname, ook de do's en don'ts. Heel fijn. Mijn eerste nacht sliep ik erg goed, al had ik natuurlijk wel last van mijn jetlag. 5 uur Surinaamse tijd werd ik wakker haha!

De volgende dag hebben we eerst wat gegeten bij een broodjeszaak om de hoek en zijn we daarna een beetje de boel gaan verkennen. We hebben wat boodschappen gedaan, maar zijn ook even bijgekomen van de reis. Hierna viel helaas de wifi uit en kon ik daarom niet typen om dit verhaal te schrijven. Dit is gelukkig nu allemaal opgelost. Gisteren hebben we een fiets geregeld. Onze huisbaas nam ons weer mee en liet ons wat goedkope maar betrouwbare plekken zien. En zoals een reisgids dat doet begon hij ook elke keer de zin met: 'Je huis is nu achter je rug, links het centrum en we gaan nu richting...' We mochten daarna even de fietsen lenen van onze huisgenootjes om boodschappen te doen. Wauw ze kunnen hier totaal niet(!!) fatsoenlijk rijden én ook nog eens links. Leeeevensgevaarlijk voor een fietser haha. Dan krijg je wel weer voorrang dan niet. Maar een lol dat wij drie hadden was niet te beschrijven. Je fietst in Nederland altijd, maar hier kom je erachter hoe goed wij fietsers het hebben met onze fietspaden en goed geregelde infrastructuur. Toen hadden we gisteravond (zaterdag) het plan om uit te gaan, we kregen alleen te horen dat het nachtleven hier pas leuk is om half 2. We hebben besloten om éventjes te gaan slapen (powernapje) en daarna te gaan douchen en klaar maken enz. uiteindelijk kreeg ik een bonk op mijn deur en kwam Marlou binnen: 'HET IS AL HALF 3???' Heel leuk hadden wij allemaal door de wekker heen geslapen en is er niemand op tijd uit bed gegaan. We besloten om dan toch maar te blijven liggen en ons uitgaansavondje voorbij te laten gaan.

Wat mij al meteen opvalt is het liefde voor eten en het delen hiervan. De taxichauffeur wilde ook al gerechten maken voor ons en laatst kwam er een oom van de huisbaas op bezoek, even kletsen en daarna kwam hij weer terug met wat eten voor ons, super lekker. Het mindere is dan weer wel dat je wordt nageroepen met 'sneeuwwitje' als je hier door de straten loopt.

En oja, mijn stage. Wij dachten dat het in Nederland goed was geregeld, maar dit bleek nog niet helemaal zo te zijn. We gaan er vanaf maandag mee aan de slag en dan hopen we dat we bijna een stageplek krijgen en kunnen beginnen en ervaringen op doen in het onderwijs in Suriname. Maar dat komt allemaal wel goed! Ben benieuwd!

Ik stuur jullie wel wat warmte vanuit Suriname! Tot de volgende keerrr byebyee

• 01 Februari 2015 - 14:20

Mama:

Leuk verslag! ik vond het fijn dat we gisteravond even hebben kunnen skypen ! Veel genieten daar hoor, maar dat ik jullie wel toevertrouwd. Groetjes ook van papa, mama

• 01 Februari 2015 - 15:34

Nelly Krebbeks:

Leuk te lezen dat het (goed) gegaan is, en dat die stage gewoon geregeld is. have fun tot de volgende keer
    groetjes tante Nel

• 01 Februari 2015 - 15:36

Conny:

Hoi Anne,
    Als ik zo lees dat je flink gevoed wordt door de mensen daar dan denk ik dat je onherkenbaar terug komt over 3 maanden ;-) Maar je danst die extra kilootjes er zo weer af. Veel plezier daar hoor en succes met het regelen van je stage. Groetjes vanuit nr.19

• 01 Februari 2015 - 15:56

Paula :

Klinkt goed meisje. Soko Soko!!!! Geniet van jullie avonturen.

• 01 Februari 2015 - 16:09

Ursela:

Wauw, daar zit je dan ineens, toch wel een beetje aan de andere kant van de wereld, bijna dan

• 01 Februari 2015 - 17:07

Marion:

Fijn te horen dat alles goed is gegaan, en dat jullie het zo getroffen hebben! Geniet er maar van, ik zie uit naar al je verhalen die nog nog komen gaan groetjes van ons allemaal

• 01 Februari 2015 - 17:13

John Jolie:

Wat heb je het reisverslag leuk omschreven! Geniet er van! Groeten John

• 01 Februari 2015 - 18:20

Ome Kees Entante Corrie:

Anne, heel veel succes bij het vinden van een stageplek. Leuk verslag om het zo te lezen. Succes en lekker veel warm weer.

• 01 Februari 2015 - 22:55

Ellis:

Hoi Anne,

Ben Erg benieuwd naar al je ervaringen. Leuk dat je deze deelt

• 02 Februari 2015 - 16:00

Karin:

Hoi Anne. Wat een leuk reisverslag heb je geschreven. Vond het ook leuk om je appartement te zien zaterdag. Ziet er leuk uit. Veel succes met je stageplek.

• 02 Februari 2015 - 17:30

Pascal:

Hoi moppie,

harstikke fijn om te horen dat t zo leuk is! en die uitgaansavondjes komen er nog meer dan genoeg ^^

Heel veel kouheid en liefs uit Brabant!
    Xxxxxx

• 03 Februari 2015 - 07:23

Quinty Van De Hiphopppp:

Heej Anne ,
    Ik ben blij dat het goed gaat! En die mensen gewoon laten roepen!
    Nog heel veel succes met je stage en vooral ook heel veel plezierrrr!!

• 03 Februari 2015 - 15:55

Oma Nuijten:

Ha die Anne,wat leuk om zo van jou wel en wee mee te mogen genieten.
    Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.
    Alle succes op je stageplek en veel groetjes ook voor je collegaatjes

• 08 Februari 2015 - 13:28

Simone:

Hoi Anne, wat een mooie eerste belevenissen. Heel veel plezier van alles wat je meemaakt. Ik zal je blog wat bijhouden! Dikke zoen uit Friesland

• 14 Februari 2015 - 21:38

Peter Klep:

Hé Anne, leuk jouw avonturen te lezen. Geniet maar lekker van je tijd in Suriname.
    De volgende heer dat je huisbaas zegt: 'Je huis is nu achter je rug", zeg je: "Ja hallo, ik ben geen schildpad!!" ;)
    Dikke zoen en Alááááf.