Samen leven met verschil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu Samen leven met verschil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu

Samen leven met verschil

Door: Anne van Elteren

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Zo weer even geleden dat ik een vorig blog plaatste. Ik heb weer veel beleefd de afgelopen tijd en dat wil ik graag met jullie delen!

In het weekend van 14-15 maart ben ik naar Berg en Dal, Stuwmeer en Brownsberg geweest. Bij Berg en Dal ben ik met de kabelbaan gegaan. Ik zweefde door de jungle en over de Suriname rivier met een prachtig uitzicht. Een toffe ervaring die ik niet zou willen missen. Hierna zijn we naar het Stuwmeer gegaan en naar de Brownsberg. We hebben ’s avonds een jungle wandeling gemaakt. Verder hebben we twee watervallen gezien. Ook verder in de jungle hebben we een aantal dieren gezien zoals: apen, dodelijke slangen, spinnen en luiaards.

Met mijn stage gaat alles heel erg goed. Ik krijg de swing te pakken en weet wat ik wel en niet kan. Ik heb wat meer contact met de kinderen en met de leerkracht, die een super leuke vrouw is. 27 februari zijn we met de klassen 4 op educatieve tocht geweest , naar Zanderij 1. Dat ligt buiten Paramaribo in het gebied Para. Daar is het steppenbos. De kinderen leerden die dag alles over de bloemen, planten en bomen die bij een steppenbos groeien. Dat vind ik zo mooi aan dit land, alles in de natuur kan op een respectvolle manier gebruikt worden. Van oude bladeren maken ze een cassave zeef (manari), de andere boom bijvoorbeeld heeft weer een medicinale werking. De kinderen vonden het, naast een vermoeiende dag, een hele toffe dag waarin ze veel hebben geleerd.

Wat ook leuk is wat ik in mijn klas heb meegemaakt is dat er nog een stagiaire was maar dan uit Suriname. Ze zat in het 2e jaar. Zij liep 2 weken stage. In die 2 weken stage liep ze maandag en dinsdag in klas 4 en woensdag en donderdag in klas 3. De eerste week was haar opdracht observeren en participeren. De tweede week moest zij een halfuur lesgeven, een instructie les. Heel interessant om te zien! Ik kreeg bijvoorbeeld ook de beoordeling van mijn leerkracht te zien over haar. Ik heb nagedacht over hoe ik in mijn tweede jaar was. Ik vind dat je het totaal niet kan vergelijken als hoe het in Nederland gebeurt. Vanaf mijn 3e week op de pabo moesten wij al stage lopen. Zij komen twee weken, nog geen één ‘oefenlesje’ gegeven en de laatste week moeten ze al voor punt een les geven, petje af!

12 maart was een beetje mijn dag. Ik mocht de hele dag les geven zonder methode. Het thema van mijn dag was (natuurlijk) Nederland. Daarbij heb ik ze kennis laten maken met het coöperatief leren, een werkvorm wat in Nederland vaak gebruikt wordt om het samen leren te bevorderen. Hier is alles heel leerkrachtgebonden dus leek me dit een leuke uitdaging. Ik begon de dag met de klas in groepjes te verdelen en ze een woordspin te laten maken. ‘Wat weten jullie nu van Nederland?’. Er kwamen fantastische dingen uit. Het eerste wat ze bijna allemaal opschreven waren de twee woorden: koud en sneeuw. Maar verder ook de woorden: fietsen, trein, huizen (flats bedoelen ze hiermee), lange mensen (denk aan mijn verhaal over Patrick), ze houden dieren in hun huis enz.
Die dag heb ik veel vertelt over Nederland. Ik heb ze foto’s laten zien. Bijvoorbeeld van de sneeuw in mijn eigen tuin. Voordat ik wegging sneeuwde het en daar had ik toevallig een foto van gemaakt. Ook een molen en hier de binnenkant van (thanks daddy!). Verder heb ik het gehad over de verschillen in de vier seizoenen die wij kennen en waar dat Nederland ligt, typische Nederlandse dingen enz. De dag heb ik afgesloten met een eigen verzonnen vierdelig educatief memory (opdracht vanuit de pabo van het eerste jaar, toevallig toen ook met Marlou gemaakt). Het was een leuke dag. Ik heb aan het einde de afspraak gemaakt met de kinderen dat ik nu over mijn land heb verteld, maar dat ik ook een keer wil leren over Suriname, ben benieuwd!

In het weekend van 20 t/m 22 maart ben ik naar het plekje Galibi geweest. De ouders van Marlou waren overgevlogen naar Suriname en zo gingen we met z’n zessen op pad naar Galibi. Galibi is een stuk aan de oostkant van Suriname. Het enige stuk waar er strand is. We moesten er met de boot naartoe en op de heenweg waren de golven tegen ons. Zeiknat kwamen we aan, maar we droogde gelukkig weer snel op. Die avond zijn we schildpadden gaan kijken op het strand. Helemaal in het donker voeren we tot we aankwamen bij een strand waar de bootmannen sporen zagen van schildpadden. We moesten even wachten tot ze in ‘trans’ was. Live hebben we een heel groot schildpad gezien dat eitjes legde. Wat een prachtig beeld was dat! Verder hebben we dit weekend een Indianendorp gezien, echte Indiaanse dans meegemaakt én meegedaan, op de zandbanken geweest en naar Frans Guyana geweest. Frans Guyana is het buurland van Suriname en een kolonie van Frankrijk. Dit was een heel raar. Ik ben in Zuid-Amerika en het was alsof ik net de boot had genomen naar Frankrijk. Ze reden rechts, infrastructuur was precies hetzelfde als Frankrijk, heel raar! A Frans Guyana nous avons visiter un prison (een beetje mijn frans ophalen natuurlijk!). Ik kijk terug op een super leuk weekend op Galibi met een erg vriendelijk en gastvrije bevolking.

Als laatst wil ik weer teruggaan naar mijn eigen ik. Ik ben hier (naast onderwijs) vooral om te kijken hoe verschillende bevolkingsgroepen met (of juist zonder) elkaar kunnen leven. Ik voel me vereerd dat ik nu al op bezoek ben geweest bij de Javanen, Hindoestanen, Creolen en de Inheemsen (Indianen). Wat leer ik veel over verschillen van geloof en cultuur, maar ook het samenzijn in Suriname. Ik vind het ook super leuk dat ik in groep 6 sta. Hier hebben ze het namelijk over de verschillen in de bevolking. Ik heb laatst een les meegemaakt waar de kinderen in kledingdracht van hun bevolkingsgroep mochten komen naar school. We gingen hier over praten en laten zien naar elkaar hoe mooi iedereen is. Bijzonder leuk moment om dit zelf te ervaren maar nog mooier om dit te ervaren met kinderen!

Dat was het weer voor deze keer! Tot de volgende keerr:)

  • 26 Maart 2015 - 10:01

    Mama:

    Weer een heel mooi verslag. Wat een bijzondere ervaringen heb je daar in Suriname. Jouw levenservaring wordt op diverse manieren een stuk rijker. Dat neemt niemand meer van je af. Geniet met volle teugen! Toch zal ik blij zijn als ik je over een maand weer kan knuffelen. Nog heeeel veeeel plezier !
    groetjes mama

  • 26 Maart 2015 - 10:04

    Marion:

    Wat een fantastische tijd heb jij in Suriname, en je doet een schat aan levenservaring op! Ik zie weer uit naar je volgende verslag, geniet er nog maar van! Groetjes en knuffels ook van Dick

  • 26 Maart 2015 - 14:25

    0ma:

    Wat jij daar toch allemaal mag beleven, het duizelt me gewoon ,maar prachtig zoals je het ons vertelt.
    Volgens mij heeft Suriname jouw hart gestolen en moet Stefan nog maar afwachten.
    Blijf genieten en blijf vertellen.
    Dikke pakkerd van Oma

  • 26 Maart 2015 - 15:14

    Karin:

    Hoi Anne.

    Wat een mooie tijd heb je daar toch. Heel bijzonder. Heb je weer mooi geschreven.
    Gaat opschieten nu. Zoals ik je van de week al zei........ WE ZIJN HIER AAN HET AFTELLEN. :-)
    LOLLLLLLLLLLLL.

    Nog een paar fijne/leuke weken.

    XXXXXXX Uit het regenachtige Etten-Leur. Gr. Frank en Karin.

  • 26 Maart 2015 - 15:59

    Jet:

    Dag lieve Anne, overweldigend wat je allemaal meemaakt! Super! Dank voor je verslag, succes verder en nog heel veel plezier!! Dikke knuffel en tot een volgende keer.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 16 Jan. 2015
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 6076

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname

Landen bezocht: