2 weken, een stageplek en 1000 muggenbulten verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu 2 weken, een stageplek en 1000 muggenbulten verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Elteren - WaarBenJij.nu

2 weken, een stageplek en 1000 muggenbulten verder

Door: Anne van Elteren

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Vorige keer bij mijn blog kon je lezen dat we nog onze stage aan het regelen waren, dit is inmiddels gelukt en ik sta samen met Evelyn op de Ignatiusschool. Vorige week vrijdag zijn we daar langs geweest om kennis te maken met de directrice en om een rondleiding op de school te krijgen. Ik zal nog een keer (als het mag) foto’s ervan maken, maar voor een beeld zal ik jullie vertellen hoe deze school eruit ziet. Je kan het zien als een plein waarbij er aan de buitenkant klaslokalen staan. Het is allemaal begane grond. Als je buiten staat loop je meteen de klassen binnen, we hebben geen gang, geen ramen, geen vloer maar gewoon een betonnen vloer en voor de wc is er een apart gebouw. Hier werken ze nog met klassen (zoals Nederland het vroeger ook gewend was). Ik sta in klas 4 (groep 6). Ik mocht al kennis maken met de leerlingen en mijn mentor. Mijn mentor is een aardige vrouw (ik schat eind 30), maar tegen de kinderen moet ze soms streng optreden. Dit is soms raar om te zien, ze roept heel hard iets tegen een kind waarna ze daarna naar mij kijkt, iets zegt en heel erg kan lachen. De school begint om 10 over half 8, hebben pauze om kwart over 10 (ze kunnen dan ook eten kopen), en stoppen om half 1. Evelyn en ik gingen samen met een goed gevoel naar huis.

Maandag begonnen we. De school begint om 10 over half 8 met een vlaggenparade. Alle klassen komen in een rij staan, zingen eerst het volkslied waarbij ze de vlag hijsen. Hierna gaan ze bidden, onze vader en wees gegroet Maria. Eenmaal in de klas mocht ik de kinderen en de juf observeren, maar niet alleen dat. Ik mocht zelfs al een les geven. Lezen. Wanneer het half 1 was, kwam ik naar mijn mentor toe om te vragen of ik nog iets kon doen, maar ik mocht meteen weg. Dit deed zij namelijk ook. Zij blijft nooit langer in de klas, wanneer het half 1 is pakt zij haar spullen in, loopt naar haar auto en gaat naar huis. Dit zou in Nederland nooit voorkomen. Ik vond het een erg leuke dag, op naar de volgende dag! Dinsdag ging de klas eerst gymmen. Dit deden ze op een middelbare school dat tegenover de school staat. Er kwamen Surinaamse stagiaires hun ophalen en ik mocht mee. Eenmaal in de gymzaal kwam er een man, ging zitten op een stoel voor de tafel en de stagiaires mochten lesgeven. Heel leuk om te zien was hoe zij dit in Suriname deden. Wanneer de stagiaire iets deed wat niet de juiste/beste manier was, schreeuwde de man door de gymzaal heen en kreeg de stagiaire te horen wat ze fout deed. Dit zou bij ons heel anders zijn. In Nederland mogen wij, stagiaires, een les geven helemaal op ons eigen ding en als de dag (of les) voorbij is, geeft de leerkracht een feedback. Erg interessant dus! Toen ik samen met de kinderen weer terug kwam naar de klas, was de juffrouw verdwenen, de (onder)directeur kwam naar mij en zij dat ze een ‘afspraak’ had, of ik even de klas les kon geven. Ja prima. Geen idee wat ik moest doen, ging ik maar iets met ze bespreken. Er lag een verhaal over muziek en ik ging met ze in gesprek over instrumenten. Wanneer de juf weer terug kwam (en het inmiddels al pauze was geweest) kwam er een mevrouw die over de Bijbel ging vertellen. Het ging dit keer over het verhaal waar Jezus op zoek ging naar volgers. Heel leuk hoe de vrouw het vertelde en bij mij kwamen herinneringen van vroeger naar boven. Eén ding was wat minder leuk. Ze had het namelijk over de hemel wat het koninkrijk was. Daar was alles goed, iedereen was gelijk en er was geen moord, roof, ziekte enz. Ze vertelde hierna dat er ook koninkrijken zijn op de aarde, voorbeeld? Nederland. Nederland heeft dus al een koning, wat is daar dan? Jawel, daar is roof, daar is moord, daar zijn ziektes. Suriname heeft een president, zij hebben God als koning in hun koninkrijk.. Ongemakkelijk was het wel, maar ik kon me er snel overheen zetten en het zette mij aan het denken. Wordt iedereen zo in Suriname opgevoed? Is er echt ergens een grote ‘haat’ naar de Nederlanders toe door vroeger? Interessante dag was dit wel waar ik veel verschil heb gezien tussen de culturen. Woensdag was het leuk, want mijn mentor kwam te laat en ik moest maar weer de klas overnemen. Donderdag moesten de leerkrachten bijeenkomen, maar niet voor dat de school begon, maar tijdens schooltijd. Alles klassen, en zelfs kleuters, zaten zonder leerkracht. Ik, Evelyn en nog een stagiaire (van logopedie) moesten dan maar even op alle groepen passen. Heel apart om mee te maken. Donderdag heb ik wel al bijna heel de dag lesgegeven. Wanneer er bijvoorbeeld aardrijkskunde wordt gegeven moeten de kinderen alle aantekeningen overschrijven. De juf schrijft dit op het bord (old school). Ik dacht bij mezelf, man wat schrijven die kinderen veel en ging even tussendoor een energizer (spelletje om je weer op te krikken) met ze doen (ze hadden goed gewerkt). Dit vonden ze fantastisch! Ik voel me wel goed op deze school. Ik moet wennen aan de verschillen, maar dit is logisch. Zij hebben ook super leuke dingen voor kinderen en je merkt wel dat ze echt wel een goede school zijn. Het zijn gewoon super leuke kinderen die je lesgeeft, hele aardige collega’s en een goede sfeer op de school.

Doordeweeks ben ik voor mezelf ook nog bezig om een verslag te schrijven, maar ook.. salsalessen! Iedere dinsdag en vrijdag ga ik (samen met nog meer van het huis) naar salsa-les. Ik mis het dansen erg in Nederland en gelukkig kan ik daarom hier ook wat lessen doen, en wat is er nou leuke om salsa te leren in Suriname? We hebben een hele leuke leraar en ik vind het heel leuk om te doen.

Gisteren (vrijdag 13-02-2015) zijn we met het huis op trip gegaan (salsa les konden we volgen op donderdag;)). Onze huisbaas is vroeger touroperator en gids geweest en had dit voor ons geregeld, met een fikse korting! We gingen in een bootje op de Surinaamse rivier eerst dolfijnen spotten. Hierna stopte we op een plantage. Een Javaanse plantage. Dit is dezelfde plantage als het boek ‘Hoe duur is de suiker’ (als iemand die gelezen heeft). We hebben een korte rondleiding gehad en zijn toen verder gegaan naar een Hindoestaanse plantage. Op deze plantages zijn er geen auto’s, mensen vervoeren zichzelf dus per boot of brommer/scooter. Wij gingen met de boot naar een huisje toe waar ze eten voor ons hadden gemaakt. Super lekker!!!! Het was roti en kip op een super lekkere manier bereid. Ik ben de naam even kwijt sorry! We hadden trouwens onderweg nog kleine kaaiman gevangen, die we ook op gingen eten. Ook heel erg lekker! Hierna zijn we weer met de bootjes dieper naar het moeras gegaan, om grote kaaimannen te vangen. We hebben een grote gevangen en die mochten we ook vasthouden. Erg leuke ervaring! We gingen weer terug naar onze boot met de mooiste sterrenhemel die ik gezien heb en zijn thuis eigenlijk meteen gaan slapen. Een hele leuke dag!

Nou denken jullie zeker, waar blijven die 1000 muggenbulten? Ik heb hier in Suriname nogal (erg) veel last van muggen. Ja ik smeer me vaak genoeg in (met muskietengel hier uit Suriname), heb lange dingen aan ’s avonds, slaap onder een klamboe en heb airco in mijn kamer en nog word ik gestoken. Ik krijg er ook nog eens een allergische reactie van, dus ben naar de apotheek gegaan voor wat pilletjes. Helaas ben ik nog te lekker. Vooral gisteren wanneer we naar het moeras gingen waren daar super veel muggen. Ik heb zelfs muggenspray over mijn kleren gespoten, maar dat helpt niks bij mij haha. Ik heb ongeveer 11 muggenbulten op 1 hand, mijn hele benen staan onder de muggenbulten, op mijn voorhoofd ook nog een paar, zelfs mijn billen! Ik ga ze niet meer tellen, ik hoop dat mijn lichaam er aan went en het gaat verdragen, anders kom ik als een dalmatiër terug, alleen dan bruin met witte vlekken!

Ik hoop jullie weer genoeg te hebben geïnformeerd over mijn leven hier in Suriname. Volgende week weer een stage week, donderdag Chinees nieuwjaar en weer op trip. Het gaat hier helemaal goed met mij!;)

Tot de volgende keer!


  • 14 Februari 2015 - 19:33

    John Jolie:

    Wat heb je dat weer leuk samengevat. Heel veel sterkte met de muggenbulten.

  • 14 Februari 2015 - 22:01

    Chantal Klep-Xerri:

    Hallo Anne,
    wat spannend allemaal ! leuk dat jij dit met ons deelt!
    Jij kan mooie vertellen over de cultuur verschil .
    Helpen de muggen om beter salsa te dansen??
    Tot de volgende keer.
    Veel plezier!
    Liefs,
    Chantal

  • 15 Februari 2015 - 19:46

    Mama:

    Hoi Anne,
    nu snap ik wel waarom het zo lang duurt voor het volgende verslag. Geen kleintje !! Maar we zijn weer lekker bij. Heel veel succes met alles wat je nog gaat ondernemen. Dikke kussen van mama xxxx

  • 15 Februari 2015 - 20:16

    Oma:

    Lieve Anne

    Wat enorm leuk van jou om ons zo goed op de hoogte te houden , fantastisch
    Ik heb er weer van genoten en ben alweer benieuwd naar de volgende aflevering.
    Dikke knuffel van mij

  • 16 Februari 2015 - 14:38

    Marion:

    Fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt. Je verslagen zijn erg leuk, ik kan de omgeving zo voor me zien! Hoop dat de muggen het snel opgeven om jou als lekker hapje te zien!
    Meisje ook ik zie weer uit naar jou volgende verslag. Heel veel groetjes en knuffels!

  • 25 Februari 2015 - 20:02

    Anne Van Elteren:

    Dankjulliewel voor jullie lieve berichten! Het gaat helemaal goed komen, muggen minderen al wat dus komt helemaal goed;) Ook met salsa dansen Chantal! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 16 Jan. 2015
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 6068

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname

Landen bezocht: